Ahad, 7 September 2014

Kemerdekaan perlu direnung dan dihayati oleh generasi belia hari ini

6/9/2014
Mijul bersama peserta kontinjen belia kampung Parapat Laut johan perbarisan Hari Kemerdekaan Peringkat Daerah Kudat 2014 kategori kampung.
KUDAT- Generasi belia wajar menilai sumbangan tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan terdahulu dan memahami perit getir yang mereka lalui pada ketika itu supaya kita hari ini dapat memahami secara mendalam dan menghayati pengorbanan yang telah dicurahkan oleh mereka ketika itu.

 Sesungguhnya usaha barisan kepimpinan terdahulu yang sanggup berjuang dan berkorban apa saja bagi mencapai kemerdekaan perlu direnung dan dihayati oleh generasi belia hari ini kata Yang Berhormat Datuk Abd. Mijul Haji Unaini Adun N1 Banggi merangkap Pengerusi Ko-Nelayan Sabah semasa merasmikan Majlis Malam Selaut Kasih Hari Merdeka ke 57 Kampung Parapat Laut baru-baru ini.

Katanya, generasi muda atau belia hari ini dilahirkan selepas kemerdekaan Malaysia sering dikaitkan dengan isu kemodenan dan betapa untung dan bertuahnya anak-anak merdeka hari ini kerana dapat menikmati hasil perjuangan generasi dan pemimpin-pemimpin sebelum ini.

Generasi muda hari ini juga menjadi saksi kemakmuran, keharmonian, kemajuan, keamanan dan kegemilangan Malaysia selepas merdeka. 

Selain meraihkan kemenangan bersama, pada majlis itu juga beliau turut merakamkan penghargaan syabas dan tahniah kepada barisan kontinjen perbarisan belia Kampung Parapat Laut yang telah menjuarai acara perbarisan bagi kategori kampung sempena Sambutan Kemerdekaan Peringkat Daerah Kudat 2014.

Beliau sangat terharu dengan semangat juang dan perpaduan yang ditunjukan oleh penduduk kampung Parapat Laut khususnya para belia dalam menyemarakan sambutan hari kemerdekaan yang disambut pada setiap tahun dan meletakan kampung Parapat Laut sebagai kampung yang patut dicontohi oleh kampung-kampung lain di derah Kudat ini.



Suterabayu


Tiada ulasan:

Catat Ulasan