Sabtu, 5 Oktober 2013

PRIBUMI’S sambut baik Media cetak Sabah buka biro di Semenanjung


KETUA PENERANGAN Syed Kamalrul
KOTA KINABALU - Ketua Penerangan Pertubuhan Pribumi Rakyat Sabah (PRIBUMI’S) Syed Kamalrul Sufian menyambut baik saranan Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan yang menyarankan agar setiap agensi media cetak atau akhbar tempatan yang berpangkalan di Sabah menubuhkan biro masing-masing di Semenanjung.

Beliau berkata, transformasi media itu penting bagi memastikan isu berkaitan negeri ini mempunyai sudut yang eksklusif di peringkat nasional, sekali gus memenuhi aspirasi gagasan 1Malaysia.

PRIBUMI'S menyokong penuh cadangan Rahman meletakan wakil wakil biro media tempatan di Semenanjung bagi mengupas pelbagai isu yang didebatkan dengan Kementerian pusat terutama menyentuh kepentingan rakyat dan negeri Sabah.

Selama ini kita hanya bergantung kepada sumber berita dari Bernama dan sumber ketiga berkaitan dasar-dasar yang dilaksanakan kerajaan Persekutuan untuk di sebarkan maklumat mengenai pelbagai dasar dan program pembangunan kerajaan untuk manfaat rakyat negeri ini.

"Saya fikir sudah tiba masanya akhbar tempatan mewujudkan biro di Semenanjung supaya isu-isu yang berkaitan dapat diulas mengikut perpekstif Negeri Sabah dan seterusnya dimuatkan dalam surat khabar dari Sabah’’. katanya.



suterabayu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan