Ahad, 26 Januari 2014

Sambutan Maulidur Rasul SAW Peringkat Daerah Kudat 1435/2014M


KUDAT:  Kira-kira 5,000 umat Islam menghadiri perarakan Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Daerah Kudat yang diadakan di Dewan Tun Mustapha yang ketuai oleh Yang Berhormat Datuk Abd. Mijul Haji Unaini Adun N1 Banggi merangkap Pengerusi Ko-Nelayan Sabah bersama En. Awang Bin Ibrahim Ketua USIA Kudat dan En. Abd. Gapar Hj. Abdul Rahman selaku Pengerusi Jawatankuasa penganjur serta pemimpin-pemimpin masyarakat.

Perarakan bermula pada jam 7 pagi dari Pusat Sukan Kudat menuju ke Dewan Tun Mustapha sejauh 2 km itu turut disertai oleh kontinjen yang mewakili jabatan dan agensi kerajaan, swasta, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), mukim dan sekolah yang bersama-sama bagi mengingati hari kelahiran Nabi Muhammad SAW pada setiap 12 Rabiulawal tahun Hijrah.


KUKUHKAN PERPADUAN...Mijul
Berucap pada majlis tersebut, Yang Berhormat Datuk Abd. Mijul Haji Unaini menyeruh umat Islam terus mengikuti jejak perjuangan Rasulullah SAW dalam erti kata yang sebenar. Semoga ingatan kita kepada Rasulullah adalah pada setiap masa. Sanjungi kehebatan Nabi Muhammad SAW dan terapkan segala kekuatannya di dalam diri kita semua dalam membantu menjadikan Malaysia sebuah negara yang disegani dan umat Islamnya sentiasa dipandang tinggi, katanya.

Selain itu beliau turut sudi menyampaikan hadiah kepada pemenang pertandingan sepanduk, perarakan dan perbarisan. 


 Sambutan pada kali ini juga turut diwarnai dengan Festival Kesenian Islam, pertandingan Marhaban, Berzanji dan kompang serta Nasyid.



'' WASATIYYAH TONGGAK KESATUAN UMMAH ''



Tiada ulasan:

Catat Ulasan