Khamis, 26 September 2013

Mastari teruskan hasrat tanding Ketua Bahagian Kudat



Mastari Kanjabun
KUDAT :  Hasrat Setiausaha Cawangan Umno Kampung Landung Ayang Kudat, Mastari Kanjabun' (g a m b a r) untuk bertanding jawatan ketua bahagian dalam pemilihan Umno Kudat tetap diteruskan untuk memperjuangkan beberapa isu yang sebelum ini gagal diperjuangkan oleh kepimpinan bahagian.

Beliau berkata walaupun peluangnya agak tipis untuk menang melawan penyandang Ketua Bahagian, Datuk Bolkiah Haji Ismail, tatapi beliau mahu mengetengahkan isu-isu yang selama ini luput dari perhatian pucuk pimpinan.

Katanya, antara isu yang diperjuangkan oleh beliau ialah isu kemiskinan dan peningkatan taraf ekonomi bukan sahaja di kalangan kepimpinan Umno di peringkat cawangan.

Mastari mendakwa walaupun Sabah sudah 50 tahun merdeka tetapi masih ada rumah ketua cawangan Umno di Kudat yang tidak berlampu, terpaksa membuat penyambungan haram dan tinggal di kawasan setinggan.

''Padahal nasib dan masa depan mereka sepatutnya diperjuangkan oleh kepimpinan bahagian,'' katanya.

Beliau berkata walaupun sudah lama merdeka, masih terdapat cawangan Umno yang terpaksa bermesyuarat di tempat yang tidak sesuai kerana ketiadaan dewan atau balairaya.

''Perkara-perkara seperti ini sepatutnya tidak berlaku memandangkan kita adalah parti yang memerintah. Sepatutnya perkara ini dikemukakan kepada pihak atasan untuk tindakan lanjut. Tapi kerana kelemahan kepimpinan, menyebabkan kesejahteraan masyarakat terabai.'' katanya.

Satu lagi isu yang mahu diketengahkan ialah masalah tanah perkuburan orang Islam di Kudat yang semakin kritikal tanpa ada sesuatu tindakan konkrit yang dilakukan oleh kepimpinan di peringkay bahagian,'' katanya.

''Ketua bahagian gagal dalam kepimpinan dan gagal menjaga kesejahteraan rakyat, maka itu saya menawarkan diri,'' katanya kepada Utusan Borneo.

Mastari berkata, langkah beliau bertanding juga adalah menyahut seruan transformasi oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak supaya ada konsep pemisah kuasa antara wakil rakyat dan ketua bahagian.

''Jika dipilih, kita ingin membantu wakil rakyat untuk melaksanakan tugasnya.

''Sebagai ketua bahagian, kita mahu membantu memperkasa Umno supaya parti yang kita sayangi ini tetap relevan di hati rakya, '' katanya.

Pertandingan Ketua Bahagian Umno Kudat agak menarik kerana ia melibatkan Ketua Bahagian, Datuk Bolkiah Haji Ismail, Mastari Kanjabun dan Haji Mhamad Ayung.
 

SUMBER

Tiada ulasan:

Catat Ulasan