Selasa, 3 September 2013

Pribumis : Kaji semula kenaikan harga minyak



Pertubuhan Pribumi Rakyat Sabah (PRIBUMIS) berkata, keputusan kerajaan menaikkan harga jualan minyak petrol RON95 dan diesel sebanyak 20 sen, adalah pahit untuk ditelan oleh semua lapisan masyarakat. 


"Ini memandangkan kenaikan kedua-dua komoditi tersebut bakal meninggalkan kesan yang jelas serta nyata dalam kehidupan seharian rakyat Malaysia," kata Ketua Penerangan, Syed Kamarul Sufian. 

Menurutnya, kenaikan harga minyak akan mendorong kenaikan caj-caj perkhidmatan, kos sara hidup dan harga barang keperluan, yang pastinya membebankan, terutama di kalangan rakyat berpendapatan rendah.


 "Mereka yang tinggal di bandar merupakan golongan yang akan terjejas teruk disebabkan kos sara hidup yang tinggi yang segalanya bergantung kepada kuasa membeli bagi mendapatkan sesuatu barang, berbanding di kampung, yang setidak-tidaknya boleh memanfaatkan hasil tani.


"Kita sedar bahawa kenaikan ini mungkin tidak boleh dielakkan disebabkan faktor kenaikan minyak global, namun demikian Pribumis beranggapan, tindakan kerajaan menaikkan harga minyak adalah terlalu drastik dan mendadak," katanya.


Suterabayu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan