Ahad, 17 November 2013

Golongan muda pulihara warisan budaya

Asmat menyampaikan hadiah kepada para peserta pertandingan
KUDAT:  Ketamadunan sesuatu  bangsa  bergantung dengan keunggulan budaya bangsa itu sendiri.

Penolong Pegawai Tadbir (DDO) En. Asmat Mandin berkata dan menyeru semua lapisan masyarakat martabatkan warisan budaya agar ia terus terpulihara dan menjadi  khazanah berharga warisan turun temurun.

Katanya, setiap bangsa mempunyai budaya warisan masing-masing dan sudah pasti ia akan menjadi kebangaan bangsa itu sendiri.
Peserta pertandingan Betitik
“Namun jika tiada usaha meneraju dan pengerak untuk memuliharanya warisan ini sudah pasti budaya bangsa tersebut sukar dipertahankan mahupun dibanggakan’” katanya ketika mewakili Menteri Tugas-tugas Khas YB Datuk Teo Chee Kang merasmikan Program Klinik Betitik anjuran Kementerian Belia dan Sukan Negeri Sabah Bahagian Kudat bertempat di Kg. Parapat Laut baru-baru ini.
Asmat bergambar bersama peserta-pesrta program
Hadir sama ialah Pegawai Belia Dan Sukan Kudat En. Matrudin Baluan, Ketua Kampung, Pengerusi JKKK, Pengerusi Persatuan Belia Kg. Parapat Laut dan masyarakat setempat.
Ujarnya, program itu amat penting bukan sekadar sebagai salah satu daya tarikan sektor pelancungan yang  mengiatkan ekonomi, sosial dan pembangunan daerah Kudat,  malah melaluinya  penglibatan golongan muda dapat digerakkan untuk sama-sama  terlibat ke arah pemuliharaan warisan budaya khususnya melalui seni muzik betitik.

Suterabayu.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan