Rabu, 20 November 2013

JPNIN lantik 44 orang mediator komuniti bagi selesaikan isu setempat yang wujud

March, 3, 2013 - 6:41 am

KOTA KINABALU:  Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN) Sabah telah melantik seramai 44 orang mediator komuniti untuk  menyelesaikan isu yang wujud di seluruh Sabah.
Pengarah JPNIN,  Nurul Akmalina Shamsuddin berkata semua mediator komuniti itu adalah sukarelawan tanpa mendapat sebarang bayaran ke atas kerja-kerja mereka.
Katanya, mereka berperanan untuk menerangkan dasar-dasar kerajaan negeri dan persekutuan dan menyelesaikan konflik yang wujud di peringkat akar umbi.
“Saya menyeru kepada semua mediator agar dapat menjalankan tanggungjawab masing-masing dengan penuh komited dan profesional,” katanya dalam satu sidang media selepas mengadakan kunjungan hormat ke Jabatan Ketua Menteri disini baru-baru ini.
Nurul berharap peranan yang dijalankan itu dapat diteruskan untuk membantu kerajaan negeri selesaikan perbalahan dan masalah yang wujud di kawasan masing-masing.

Menurutnya, masalah yang wujud selalunya adalah seperti masalah perebutan pakir kereta di perumahan, dan juga perbezaan ideologi yang melibatkan emosi dan boleh mencetus ketegangan.
“Keadaan sedemikian dan masalah lain perlu diselesaikan agar ianya tidak menjadi virus dalam komuniti itu,” jelasnya.
Katanya, terdapat hampir 100 orang yang memohon menjadi mediator komuniti di Sabah tetapi hanya 44 orang sahaja dipilih kerana lulus dalam ujian empat peringkat yang diberikan kepada mereka.
“Mereka akan diperhatikan oleh badan yang dilantik JPNIN untuk melihat sama ada mereka mampu menyelesaikan isu dalam keadaan tenang tanpa dipengaruhi oleh emosi.
“Mereka yang gagal adalah mereka yang tidak dapat capai ke peringkat ke empat dalam latihan yang diberikan,” tambahnya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan