Jumaat, 15 November 2013

Insiden larikan kereta polis di Maran – Selepas tembak [mati], polis terpaksa berbohong?

Dakwaan polis sebelum ini, seorang lelaki yang bertindak menyerang anggota polis sebelum merampas sepucuk pistol dan melarikan kenderaan peronda polis di susur keluar Tol Chenor Lebuh Raya Pantai Timur, Maran.
Suspek, 22 tahun bertindak melepaskan empat das tembakan secara rambang keluar dari kenderaan yang dilarikannya.
Suspek menyerang menggunakan kunci tambahan motosikal berbentuk U yang berada di dalam raga motosikalnya.
“Suspek kemudian melarikan kenderaan polis yang tidak dimatikan enjinnya ke arah Pekan Awah. Suspek membawa kenderaan tersebut berlegar-legar di sepanjang jalan utama Pekan Awah-Chenor dan ketika itu suspek melepaskan empat das tembakan secara rawak ke arah luar kereta, namun tidak mengenai sesiapa,”
“Pihak polis menggunakan kenderaan polis lain mengekori kereta polis yang dilarikan suspek dan usaha memujuk juga dilakukan dengan bantuan keluarga suspek tapi gagal,”
“Pihak polis terpaksa memecahkan cermin belakang kenderaan itu bagi mengeluarkan suspek yang cedera di kepala dan tidak sedarkan diri.
“Suspek kemudiannya dihantar ke Hospital Sultan Haji Ahmad Shah, Temerloh untuk rawatan lanjut menggunakan kenderaan polis,” kata Ketua Polis Daerah Maran Pemangku Deputi Superintendan Sulaiman A Hamid.
Lain pula cerita bapa lelaki tersebut hari ini. Bapanya mungkin akan mengambil tindakan mahkamah. Ini kerana laporan bedah siasat Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (HoSHAS) menunjukkan anaknya meninggal dunia kerana kecederaan di kepala akibat ditembak.
Bapanya menolak dakwaan polis anaknya meninggal dunia akibat hentakan kepala di stering kereta.
“Saya tanya mereka sama ada Angah lepaskan tembakan dan diberitahu Allahyarham tidak berbuat demikian. Sebaliknya anggota polis lepas tembakan ke arah tayar kereta tetapi tidak kena,” kata bapa mangsa Abdul Nasir Abdullah.
Amat berbeza dengan cerita polis di atas. Siasatan lanjut perlu dilakukan dan jangan biar polis yang siasat polis!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan